Tillit er en forutsetning for samhandel. Tidligere kunne man basere tillit på direkte kontakt med andre mennesker og tillit kunne etablere seg over tid. I nettbaserte virksomheter hvor mennesker og organisasjoner samhandler uten og møtes ansikt til ansikt, er man helt avhengig av nye måter å bygge tillit på.
Aktørene i dagens informasjonssamfunn trenger enkle metoder som kan hjelpe dem med å vurdere risiko og muligheter forbundet med å gi tillit. Ukritisk tillit til nettbaserte aktører kan føre til at man blir lurt. På den andre siden kan vilje til å stole på noen åpne for muligheter som ellers ville gå tapt. Ettersom elektroniske nettverk slik som Internett blir stadig viktigere er null tillit til nettbaserte virksomheter i realiteten ikke en opsjon. Bedrifter, myndigheter, media, og underholdningsindustrien tilbyr i økende grad sine tjenester på nett, og brukere forventer at tjenester er tilgjengelige over Internett.
I dette seminaret vil vi fokusere på hvordan tillit kan bygges mellom aktører i nettbaserte virksomheter. Foredragsholderne tar for seg ulike aspekter ved tillit og virkemidler for å analysere og bygge tillit. Presentasjonene bygger på resultater fra forskningsprosjektet ENFORCE, finansiert av Norges forskningsråd.
Oppdatert: 5. august 2015.